Bon Bini Beach

9200000002310965

auteur:  Suzanne Vermeer

samenvatting:
Het boek gaat over twee vriendinnen, Dominique en Lilian, die samen op vakantie gaan naar De Antillen. De twee zijn totaal verschillend; Dominique heeft gescheiden ouders, een steenrijke vader en doet niets liever dan feesten en plezier maken. Lilian daarentegen woont samen met haar ouders en jongere zusje in een gewoon rijhuis. Ze doet erg veel moeite om goede punten te halen op school en is soms best jaloers op haar goede vriendin. Als Dominique ’s vader een vakantiehuisje heeft gekocht op de Cariben, mag zij er voor vier weken naartoe, samen met een vriendin: Lilian.
Samen beleven ze veel lol en ontmoeten ze heel wat jongens, tot Lilian op een dag verdwenen is en het uit is met de pret.

Mijn leeservaring:
Het was een voor mij gemakkelijk te lezen verhaal, het was niet zo dat je constant moest terugbladeren om je aan dingen te herinneren. Dat heb ik slechts één keer moeten doen, om te bewijzen dat er een fout in het boek stond.
Het deed me ook erg denken aan Het Gouden Ei van Tim Krabbé.Ook in dat boek gaan twee mensen op vakantie en verdwijnt een van hen, al gaat het tweede hoofdpersonage in Bon Bini Beach (Dominique) niet dood.
Het is ideaal om te ontspannen, ook omdat het zich ’s zomers op een tropisch eiland afspeelt.
Het thema van het boek was voornamelijk misdaad (thriller & detective). Het gaat ook over vriendschap, maar dat is eerder een achtergrondthema. Toen ik in de bibliotheek stond en dit boek uit het schap nam, sprak het me wel aan. Boeken over vakantie vind ik meestal wel leuk om te lezen, dus was mijn keuze snel gemaakt.
Ik heb zeker geen spijt van mijn keuze; het was een aangenaam boek, vlot geschreven en zeker niet voorspelbaar. Ik kan het misschien het beste omschrijven als ‘jeugdig geschreven’. Je krijgt ook meerdere vertelperspectieven, meestal lees je vanuit Dominique, maar ook vanuit Lilian en Dominique ’s vriend (hij komt er maar heel even in voor).
Omdat ik toch al een ervaren lezer ben, kon ik Lilians geheim en het einde van het boek een beetje voorspellen, maar wel pas toen ik ver in het boek gevorderd was.
Beide hoofdpersonages vond ik heel sympathiek, ik herkende het meeste van mezelf in Dominique maar ook veel in Lilian. Het zijn heel geloofwaardig overkomende tieners/studentes en dat is leuk omdat je zelf ook nog jong bent en je hun handelingen kunt begrijpen.
Ik kon me ook erg goed inleven in Dominique ’s situatie. Als je samen met je vriendin op vakantie gaat en haar dan ‘kwijtspeelt’ zou ik ook erg bezorgd zijn, kwaad en teleurgesteld in mezelf zijn, me schamen tegenover haar ouders, bang en ongerust zijn,… . Het was dan ook een heel erg geloofwaardig boek, het zou zeker in het echt ook kunnen gebeuren/gebeurt zijn. Op de ene manier vind ik dat beangstigend, omdat je weet dat het kàn. Je leert er ook wel veel van, je krijgt bepaalde informatie over hoe de ontvoerder te werk gaat, en wat je best wel en/of niet doet in zo een situatie.

score:  8/10

Geef een reactie

