Scarlet

Scarlet_Cover

Auteur: Marissa Meyer

Samenvatting:
Scarlet Benoit  is op zoek naar haar grootmoeder. Meer dan twee weken geleden verdween ze plotseling zonder enige aanleiding en liet haar ID-chip achter in de boerderij waar zij en Scarlet wonen. Scarlet wordt er gek van, de bewoners van het dorp zien de ernst van de situatie niet in en ook de politie vindt geen spoor.
Maar dan ontmoet Scarlet Wolf, een straatvechter die niet veel ouder is dan zijzelf. Hij blijkt informatie over haar grootmoeder te bezitten. Hoewel ze hem niet vertrouwd vraagt ze Wolf om hulp en gaan ze na een tijdje samen naar Parijs. Volgens Wolf zou haar grootmoeder zich daar bevinden, in het hoofdkwartier van De Orde Van Parijs, want hij heeft er zelf ooit nog in meegewerkt. Onderweg wordt het Scarlet en Wolf niet makkelijk gemaakt, maar dat zorgt er wel net voor dat de twee dichter naar elkaar toe groeien. Behalve informatie over haar grootmoeder, ontdekt Scarlet ook geheimen over haar grootvader en prinses Selene, die alle drie meer met elkaar zijn verbonden dan ze dacht.

Wanneer ze in Parijs aankomen en hun bestemming bereiken, blijkt Wolf al die tijd al een dubbelspion geweest te zijn. Scarlet wordt opgesloten en wanneer Wolf haar ‘bezoekt’ geeft hij haar een chip om de gevangenisdeur mee te openen.
Hoewel ze Wolf haat uit de grond van haar hart, maakt ze wel van de mogelijkheid gebruik om haar grootmoeder te zoeken. Zij smeekt Scarlet om er alles aan te doen om prinses Selene te vinden, zodat koningin Levana eindelijk van de troon kan worden gestoten.

Mijn leeservaring:
Het boek Scarlet is ongelooflijk. Ik had enkel goede commentaar gelezen over het eerste boek van de reeks, Cinder, maar Scarlet is in mijn opzicht nog een level hoger. Het fijne aan het verhaal is dat je vanuit verschillende standpunten leest. Ik dacht dat dit verhaal vooral om het meisje Scarlet zou draaien, maar het gaat evengoed over Cinder.
Dit boek sluit ook naadloos aan op Cinder. De eerste drie hoofdstukken lees je vanuit Scarlet, op dezelfde moment dat Cinder in de gevangenis zit op het einde van Cinder. Het vierde hoofdstuk gaat over de ontsnapping van Cinder, wat betekend dat tussen deze twee boeken maar enkele minuten zitten.
Om de zoveel hoofdstukken lees je vanuit Scarlet’s en Cinders kijk op de gebeurtenissen. Af en toe komt er ook een hoofdstuk vanuit het oogpunt van Kai (de kroonprins van het oosterse Keizerrijk). Het leuke hieraan vind ik dat je mee bent met beide verhalen en toch beide apart leest. Alsof je twee boeken in een leest 🙂 Na een tijd, ergens tegen het einde, versmelten Cinders en Scarlet’s verhaal zich maar lees je toch nog vanuit ieders standpunt.
Ik vond het een goed boek, net zoals Cinder, maar vanaf ik ongeveer 2/3 had gelezen begon de spanning toch écht wel te snijden. Ik werd bijna in het boek gezogen, mijn hartslag verdubbelde en mijn ogen schoten heen en weer over de pagina. Er gebeuren zoveel dingen tegelijk en ik dacht vaak dat het fout ging (ook al wéét je gewoon dat het goed komt, maar dat gevoel werd bij dit boek naar de achtergrond geduwd).
De romance tussen Wolf en Scarlet vind ik ook prachtig. Het is veel anders dan gewoonlijk maar het is prachtig.

Apart van dit verhaal op zich vind ik het ook geweldig hoe elementen van bestaande sprookjes in het verhaal worden verwerkt. Cinder heeft details van Cinderella zoals het muiltje dat verloren gaat (in dit geval een voet), stiefzusjes en een gemene stiefmoeder.
In Scarlet wordt het verhaal van Roodkapje verborgen. Scarlet heeft rood haar (in plaats van een rood kapje), er is iets met haar grootmoeder, een personage heet Wolf,… .
Dit vind ik een leuke toevoeging van de boeken. Het is zo uniek. 😉

Score: 9/10

Geef een reactie

